SERVET-İ FUNUN EDEBİYATININ SANATÇILARI

Tevfik Fikret(1867-1915)


  •  İlk dönem şiirlerinde sanat sanat içindir;ikinci dönem şiirlerinde sanat toplum içindir anlayışı vardır.
  •  Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir.
  •  Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
  •  Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir.
  •  Parnasizm akımından etkilenmiştir.
  •  Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
  •  Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
  •  Servet-i Funun'dan sonra herhangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır.
  •  Türk edebiyatında ilk defa İstanbul'u eleştiren şair olmuştur.(Sis şiiri)
  •  Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika'ya okumak için gider; ancak papaz olur.

  •  Eserleri: Rubab-ı Şikeste, Haluk'un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin

Halid Ziya Uşaklıgil(1866-1945)


  • Birçok edebi türde eser vermesine rağmen asıl ününü romanlarda bulmuştur.
  • Sanatlı bir söyleyişi, iyi bir gözlemciliği vardır.
  • Romanlarında üst tabakanın hayat özelliklerini işlemesine rağmen hikâyelerinde sıradan insanları işlemiştir.
  • Realizm ve natüralizmi benimsemiştir.
  •  Eserleri teknik açıdan kuvvetlidir, bu yönüyle romancılığımızın üstadı sayılır.
  •  Şiirleri düz yazıya oldukça yakındır.
  •  Eserleri: Aşk-MemnuMai ve SiyahKırık HayatlarBir Ölünün Defteri, Aşka Dair, Kâbus...

Cenab Şehabettin(1870-1934)


  • Şiirlerinde iç ahenk görülür.
  •  Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir.
  •  Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır.
  •  Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır.
  •  Şaire göre "şiir kelimelerle resim yapma işidir."
  • Nesir alanında da önemli eserler vermiştir.
  • Kullandığı yeni tamlamalar çok tartışmalara sebep olmuştur.
  •  Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözleri.