SERVET-İ FUNUN EDEBİYATININ SANATÇILARI
Tevfik Fikret(1867-1915)
- İlk dönem şiirlerinde sanat sanat içindir;ikinci dönem şiirlerinde sanat toplum içindir anlayışı vardır.
- Kendi akımının ve Türk edebiyatının en önemli şairlerindendir.
- Aruz ölçüsünü Türkçeye başarıyla uygulamıştır.
- Fen, bilim, teknik onun kalemiyle şiirimize girmiştir.
- Parnasizm akımından etkilenmiştir.
- Şiiri düz yazıya yaklaştırmıştır.
- Şermin adlı eserinde hece ölçüsünü kullanmıştır.
- Servet-i Funun'dan sonra herhangi bir topluluğa katılmamış, bazı sosyal şiirler yazmıştır.
- Türk edebiyatında ilk defa İstanbul'u eleştiren şair olmuştur.(Sis şiiri)
- Mehmet Akif ile atışmışlardır. Oğlu Amerika'ya okumak için gider; ancak papaz olur.
- Eserleri: Rubab-ı Şikeste, Haluk'un Defteri, Rubab-ın Cevabı, Tarih-i Kadim, Doksan Beşe Doğru, Şermin
Halid Ziya Uşaklıgil(1866-1945)
- Birçok edebi türde eser vermesine rağmen asıl ününü romanlarda bulmuştur.
- Sanatlı bir söyleyişi, iyi bir gözlemciliği vardır.
- Romanlarında üst tabakanın hayat özelliklerini işlemesine rağmen hikâyelerinde sıradan insanları işlemiştir.
- Realizm ve natüralizmi benimsemiştir.
- Eserleri teknik açıdan kuvvetlidir, bu yönüyle romancılığımızın üstadı sayılır.
- Şiirleri düz yazıya oldukça yakındır.
- Eserleri: Aşk-Memnu, Mai ve Siyah, Kırık Hayatlar, Bir Ölünün Defteri, Aşka Dair, Kâbus...
Cenab Şehabettin(1870-1934)
- Şiirlerinde iç ahenk görülür.
- Sanat, sanat içindir görüşünü benimsemiştir.
- Halk arasında birçok dizesi atasözü gibi kullanılmaktadır.
- Dilini süslemiş, kelime oyunları bol, söz sanatları oldukça fazla kullanmıştır.
- Şaire göre "şiir kelimelerle resim yapma işidir."
- Nesir alanında da önemli eserler vermiştir.
- Kullandığı yeni tamlamalar çok tartışmalara sebep olmuştur.
- Eserleri: Hac Yolunda, Evrak-ı Eyyam, Tamat, Nesr-i Harp, Nesr-i Sulh, Afak-ı Irak Tiryaki Sözleri.